Lieve Daantje,
De kussens van mijn loungeset zijn een jaar of vijf oud. Toen ik ze vorige week eens goed bekeek, zag ik dat op een van de kussens een stiksel loslaat. Kan ik dit gewoon negeren en kan het geen kwaad? Of moet ik zelf aan de slag met naald en draad?
Groeten Olaf
Beste Olaf,
Om maar meteen helder te zijn: blijf eraf en neem contact met ons op! Dit klinkt harder dan we het bedoelen, maar we maken wel eens mee dat mensen zelf aan losse stiksels gaan frunniken of ritsen gaan trekken. Dit maakt het niet altijd beter… Graag kijken we dus zo snel mogelijk mee, om ervoor te zorgen dat je kussen gauw weer als nieuw is. Want ja, we lossen het op. Hadden we maar geen levenslange garantie op ritsen en stiknaden moeten geven 😉
Jouw part of the deal
Toch volgt er een kleine sidenote. Kapotte naden, stiksels of ritsen komen niet vaak voor, maar áls ze voorkomen blijkt niet zelden dat de eigenaar nou niet bepaald onze onderhoudsvoorschriften gevolgd heeft. Zeker kussens die buiten liggen, hebben regelmatig een wasbeurt nodig. Krijgen wij hoezen retour waarvan de stof stijf staat van een coating van vuiltjes en zand, dan weten we dat ze hun permanente ligplek al jaren niet hebben verlaten voor een uitstapje richting wasmachine. En ja, van zand slijten naden natuurlijk op den duur… Dus ja, je hebt garantie op stiknaden. Maar we gaan er eigenlijk wel van uit dat jij zelf ook goed voor de kussens zorgt. Ga je er goed mee om, dan heb je er lang plezier van!
Levenslange garantie op stiknaden
In jouw geval: misschien heb je de hoezen wel keurig gewassen en ben je een hartstikke goede huismeester. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor het stiksel loslaat. Het kussen is en blijft gemaakt door mensenhanden en een loungebank is een gebruiksvoorwerp. Is er iets mee, dan lossen we het op. En die belofte komen we na.
De verzendkosten van het retour sturen van de hoezen betalen wij trouwens ook, eenmalig. Nog een klein verzoekje Olaf: check even goed de rest van je loungekussens voordat je deze hoes met kapotte naad naar ons stuurt. Anders kan het zomaar zijn dat de postbode het komende jaar zes keer met een kussenhoes op en neer van jouw huis naar nofruit moet. Vinden wij niet zo duurzaam 😉
Een beller is sneller
Terugkomend op ons eerste advies: bel op tijd en wacht geen half jaar totdat het stiksel of de rits helemaal kapot is. Wees ook voorzichtig met wassen als er eenmaal een losse naad is. De kans bestaat dat hij door het wassen verder gaat rafelen. Gaat het om de rits? Forceer dan niets en bel of mail ons voordat we verder van huis zijn. Hoe sneller je belt, hoe groter de kans dat onze Monique eigenhandig en dezelfde dag nog de naad of rits herstelt. Dan heb je je kussenhoes binnen een week weer terug. Wacht je te lang en moet de kussenhoes naar ons atelier? Dan moet je al gauw een paar weken geduld hebben. Doe jezelf dus een lol en pak die telefoon. Dan kunnen jouw kussens zo weer jaren mee!
Liefs, Daantje
stikselexpert